понеделник, 20 август 2012 г.

Обща манджа


20 август, 2012


Днес беше интересно.
Пътво да отбележа, че свеки дойде ранена. Незнам какво е правила, но ръката й беше превързана. А като я отвърза, ми стана лошо щом я видях. Подпухнала, отекла чак до пръстите.
Скарах й се, че не е ходила на лекар да я видят. И веднага се заканих, че още днес отиваме.
Каквато и да е историята около ръката й, резултата беше, че не може да я ползва. Аз имам репетиции, а някой трябва да се погрижи за обяда. 
Още оня ден бях купила едно парче свински врат и се чудех какво да го правя, та така си остана. Тази сутрин го отрупах с подправки (риган, червен пипер, смес от подправки за скара и малко чубрица) и сол и го пльоснах на плочата да се запечати от всички страни. Докато се печеше на горещата плоча и разпръскваше всичките си миризми в заспалата сутрин, нарязах три глави лук на резени. И така композираната манджа се курдиса в една глинена тава, която ми подари свеки по незнам какъв случай и биде полята с една чаша просто бяло вино. Завих всичко това с фолиото и го оставих във фурната. И се заех със зеленчуците.
Гледам ги двамата, седнали на масата, пият си кафето и си казах, сега е момента да дам инструкциите:
-На това месо му трябват около два часа да се сготви, значи след около час, час и нещо сложи зеленчуците, дето съм нарязала на дъската плюс половин червена чушка, че не мис тигна и три-четири картофа.
Говорех на мъжа, но гледам, че свеки и тя кима с главата. Само си я представих как хуква да готви с тая подута ръка и побързах да уточня като поддържах визуалния контакт, подкрепен от подчертано посочване с глава:
-Ти не. Ти! Ти няма да пипаш нищо! Че след обед сме на лекар.
Когато се върнах, манджата беше готова и ни чкаше в печката. Всички с любопитство се наведохме да видим резултата. На едно място видях следи от доматено пюре и казвам на мъжа:
-Като слагаш доматено пюре, разбъкай го после, за да се смеси вкуса му с този на бульона отдолу.
-Какво доматено пюре? Не съм слагал доматено пюре.
-Аз сложих - обади се свеки. Явно досега беше таила ндеждата, че нейната намеса няма да бъде разкрита. Тюх!
-Кога успя?! - викна мъжа и погледна майка си укорително, че пак не е седяла кротко.
Манджата мина теста за вкус със шестица.
-Е, браво! -рекох- Днес всички учасвахме в готвенето и виж каква хубава манджа сготвихме.
-Да, супер е! - рече свеки - Даже внука се включи.
Погледнахме въпросително.
-Отваряше ми фурната, подкрепяше, държеше.
Аз и мъжа млъкнахме. Явно не може да стои мирна, добре че е поискала помощ поне от внука и не се е случило нещо "по-интересно".
Само си се представих в нейната ситуация, сигурно и аз щях да съм същата! Шило в торба не стои, дори да му е подуто шилото, какво да го правиш?!