сряда, 21 март 2012 г.

Скумрия с гювеч


20 март, 2012


Беше отдавна, много отдавна когато за първи път дойдохме на фестивал в този град, в който сега живеем. Тогава не си и мислехме, че ще живеем тук, само се наслаждавахме на нещата, които ни се случваха. А те не спираха да ни се случват! Не можехме да свикнем на испанската храна и това си е! Винаги две яденета, винаги месо! Много рядко пресни зеленчуци и салата! Как да свикнеш? Ядеш. Нали трябва да се яде?...
Тогава за първи път, в хотела, в който бяхме настанени и се хранехме, ни сервираха гювеч, НО с риба-тон. Аз, нали все анализирам какво ям, човърках дълго, докато разбера,че е риба и после, още малко, докато разбера, че е риба-тон. 
Как така? Риба на манджа? От къде на къде?! Но ми хареса. Зарекох се някой ден да направя. И май съм правила. Но нещо не го помня резултата. Да, тогава не си записвах както сега:). Рибата-тон е суха риба, има много силно месо и не ми е от любимите. Не мога да разбера защо толкова се харесва. Скумрията, например, е от същия вид и е много по-сочна, по-вкусна. Рибата-тон напомня на телешко, което някой е изпуснал в рибен бульон и когато се е усетил е твърде късно. Рибата тон ми харесва само маринирана. Даже консервите ми стоят тричави. Може би моят вкус е особен, но затова пък си е мой! Ям си каквото си искам! И си готвя каквото ми харесва! И моите го ядат!
Та, днес, отивам "на риболов", че е вторник и гледам "в морето плува с главата на долу" една чудна скумрия. Сега й е сезона. Сега е най-вкусна. Личеше си отдалече, че е прясна. Айде, на въдицата! Много съм добра в "риболова"!
В къщи й изчистих чернилките и в главата ми веднага изплува пак същия спомен.
Случвало ми се е и друг път. Винаги когато започна да чистя черното по средата на скумрията, се сещам за една вечеря на един фестивал. Бяхме много българи на една маса. И сервираха скумрия на фурна.
Ох, половината си оставихме рибите почти наполовината. В Испания беше. Ресторантът беше добър. Но когато се готви за толкова много хора, какъвто е случая с един фестивал (или сватба, то същото), качеството на храната спада значително. Тази вечер например, централната вена дето остава до гръбначния стълб на скумрията бяха пропуснали да я изчистят и всичката й горчивина се беше пренесла на цялото останало месо. Не се ядеше! Горчеше!
После се сетих, че никога не съм виждала да чистят тази част. Може би затова скумрията е една от толкова зле оценените риби? Рибарите не я чистят, защото е много работа, а младите булки не знаят, че трябва да се чисти и така, скумрията става горчива. 
Моята пък няма да стане. И винаги когато започна да чистя скумрия се сещам за тази злощастна вечеря, след която много риби полетяха тъжно към кофата за боклук. А колко котки биха се зарадвали! Че и кучета! Но... норми.

Рибката я почистих и я посолих с морска сол и черен пипер. Леко я намазах с олио и я сложих в тавата върху останалия от вчера гювеч. 20 миниути на 200 градуса и беше готово!
Резултатът беше повече от успешен. Запазвам си правото да повторя тази рецепта. Простичка е, бърза и лесна. Само ти трябва гювеч от предишния ден! :) Освен това открих, че патладжани и скумрия е страхотна комбибнация!!! Кой би казал?!