събота, 5 май 2012 г.

Разходка и агнешко за Гергьовден


5 май, 2012

Сутринта за закуска опекох един тутманик, който още снощи бях замесила. Но понеже се занимавах сутринта с един куп неща, го зарязах да се пече самотен. Когато се върнах, връзката помежду ни се беше скъсала. И не го разбрах докъде е стигнал с печенето. Извадих го десет минути по-рано. 

И сбърках. Момчетата се облизваха нетърпеливо наоколо и понеже искахме и да излизаме на разходка, избързах... Беше леко клисав. Но не му простихме!
Днес беше един от онези дни, които със сигурност ще си спомням дълго време. Случи се нещо изключително просто: разходихме се из природата.

Явно много време сме били в застой във влажния апартамент, защото тази малка глътка въздух ни дойде като манна небесна. Радвахме се на всичко. И най-вече аз! Не спирах.
Пролетта беше навсякъде и във всичко! Всяка тревичка, дори най-грозноватичката и простоватичката беше изкарала някакъв вид цветенце. Едно бодливо дърво, което познавах отдавна и ми се струваше много мрачно и намръщено, с едни сивкаво-зеленикави бодлички вместо листа, и то! Беше се накичило с малки, ситни белички камбанки. Стоях, пулих и се чудех от къде ги извади?! Толкова малки и толкова нежни. Това грозничко и намръщено, нисичко и криво дърво! И то се беше нагиздило! Като за Гергьовден!
Не спираше да ми мели устата и да се радвам на глас на всичко живо наоколо - на водата, 

на тревата, 
на цветята, 
на кравите,
 ... 
И дишах!!! 
Не можех да спра да дишам!!! Момчетата мълчаливо ме търпяха.... И аз мълчаливо им благодарях...
Върнахме се изтощени и заредени с енергия. Така както може да те зареди само чистия въздух.
И изведнъж се сетих, че утре е Гергьовден! Агнешко? Немааааа.  Хайде, до магазина...
Сетих се за една рецепта, която скоро гледах по телевизията. Хареса ми начина, концепцията на приготвяне на агнешкото. Там се приготвяха агнешки крачета, но все едно, базата е същата.
Вдъхнови ме и реших да я пробвам. Попромених я малко, защото нямах някои продукти, просто ги заместих с други. А и добавих някои, защото ми се стори, че биха му дошли добре.
Само, трябваше да купя агнешкото. Отивам до по-близкия магазин и там ме застреляха с цената - 11 евро килото, а плешката тежеше кило и половина!!! Еми, няма да стане. Ако се казвах Гергана и очакавах един куо приятели, бих се замислила, но ейтака, само за трима ни... НЕ! Айде, в другия магазин! Там пък имаше само бутче на рязано на пържоли. Не го харесвам нарязано.
Но свети Гьорги се смили над мене и ми се яви в лицето на съчувстващата продавачка, която започна да ми предлага други части - врат, коремница, ребърца. Каква добра жена! Спаси ме! Веднага видях манджата как става!
Бегом в къщи и да започвам, че утре ще се върнем чак късно след обяд и няма да имавреме за готвене. Започвам!
Първо се запържват парченцата агнешко в малко олио на силен огън, поръсени само със сол  черен пипер. Изважда се месото и в същия тиган се слага глава и половина лук (може червен ), наситно, заедно с малко сол. Като омекне се прибавят:
Стафиди, сушени боровинки или други сушени плодове, 50 мл зеленчуков (пилешки по рецептата) бульон и мармелад (аз сложих от ягоди) + 1 супена лъжица кетчуп+ сос ворчестер (2 с.л.) +200 мл тъмна бира.
Сега е момента, в който се прибавят парчетата месо, залива се с пилешки бульон, да ги покрие и се оставя да ври лекичко поне два часа.
Катосе свари, се вади месото, соса се смила на ножа на миксера и се сервира с картофено пюре. Ръси се с пресен джоджен (наситно) и пресен лук (на фино) с много оцет.
Така е по рецептата. Аз само дето не смелих соса. Харесват ми стафидите цели, а и лукът се беше почти стопил. Нямаше смисъл да се мачка още.
От подправките добавих канела и вместо бульон сложих вегета и вода и соев сос (вместо ворчестер).
Така приготвено яденето си останана печката да ин чака до утре.