четвъртък, 31 май 2012 г.

На хляб и лук, носталгично


31 май, 2012

Днес плаках. И аз незнам защо, просто чувствата ми така напираха, че трябваше да се излеят във някакъв вид течност. И не беше друга, а сълзи, от солените.
Истината е простичка. Стана ми мъчно.
Но как се стигна до тази тъга е по-интересно. Искам да запомня този миг, защото е един от малкото случаи, в които истината ти се изпречва в толкова оголения си и опростен вид.
В началото на пролетта видях да продават в един магазин три вида арпаджик - бял, нормален и морав. Мислех си: "Ех, сега да имах една градинка, един квадратен метър само, бих си посяла този арпаджик, за да ям по-късно истинска пролетна салата със зелен лук. Тук не го продават, дори не го отглеждат. Единственото, което донякъде прилича на зелен лук е една почти готова глава лук, доста голяма, с едни грозни, огромни и почти обезформили се вече лучени пера. Купувам го този лук редовно, защото вкусът му е най-близкият до нашия зелен лук. Казвам наш, защото съм го яла в България, но той не е само наш, може да се намери в Германия, в Англия, в Гърция, НО НЕ и в Испания. Как можах да дойда да живея в страна, в която не познават зеления лук?!!!
Както и да е. Видях този арапджик и, подтикната от носталгични потребности, го купих. Нямах и представа, какво ще го правя. По моите прозорци, които стават за гледане на цветя, вече няма място! Но го купих.
И така стоя на един от прозорците с най-малко светлина дълго време. Докато един ден, чистейки, го отворих и се сблъсках с мрежичката с тук-там поникналия вече арпаджик. Сърцето ме заболя! Почувствах се като долен предател, бях му обещала да стане лук, а го бях зарязала като последния прошляк пред прозореца ми. И тогава се засрамих от себе си... Вззех го и го засях в съндъче на терасата на ателието. Само трябваше да го поливам от време на време. И този път удържах на думата си, поливах го и се грижех за него. И той ми се отблагодари!
Стана висок и зелен, истински пролетен зелен лук!
И днес, някои стръкове вече бяха достигнали вече достатъчна височина, за да бъдат откъснати и приготвени за днешната дългоочаквана зелена салата.
Но незнам как се случи, че изобщо не стигнах до в къщи за обяд. Останах в ателието, купих си няколко вида хлебчета, една биричка и седнах на терасата да си приказвам с лука. И не само си приказвах с него, ами и го опитах. Много добре вървеше с хлебчето с Ементал. Направо освежи хапката!
И сякаш изведнъж всичко наоколо изчезна. Не бях в Испания, в задния двор, на една грозна, облепена с долнопробни и мръсни фаянсови плочки тераса. Бях си в България?... Не...на село!... Спомних си колко лесно и естествено беше да станеш от масата на двора, да отидеш в градината и да откъснеш стръкче лук, една-две краставици и два-три домата. Краставиците ги белехме, а обелките давахме една по една директно на зайците, зеленкото от опашката на доматите хвърляхме на кокошките, които се избиваха за тях, а лука се режеше направо в купата за салата. Малко сиренце отгоре и готово! На децата ни беше "забранено" да ядем само салата. Дядката все се шегуваше: "Който не пие ракия, не може да яде салата!"
А толкова беше сладка!!!
Един ден смело отговорих на дядо ми, че ще пия ракия! Само и само да ми даде да ям салата! И той, нали си беше шегаджия, ми сипа в една от онези малки ракиени чашки мента с лимонада. Дали съм имала 7-8 години. Смело пиех ментата и се наслаждавах на правото си да ям салата!!! Май това е било първото ми напиване, не знам. Само помня, че баба се скара на дядо и каза: "Напи детето, бе с твойте шеги!"
Обаче ядох салата!!!
И сега този нищо и никакъв лук ме върна към детството ми, към корените ми. И си дадох сметка, че един милион държави да сменя, моята страна се свежда до онзи малък регион в източна Тракия, къде за първи път вкусвах, опитвах, усещах, чувствах земята.
Стресна ме глас отгоре:
-Много ти е хубав, как само е пораснал! Какво ще го правиш после?
Съседката отгоре беше забелязала, че на тази грозна тераса, на която има само две саксии с поникнала трева в тях има и едно сандъче пълно с живот. И то не е цвете, а ЛУК!
-Нищо няма да го правя, сега е идеален за салата.
-А, няма да го пресаждаш, така ли?
-Не, направо в салатата.
-Хубаво, от градината в салатата. Много хубаво!
Да, много хубаво! Откъснах още едно стръкче и отхапах от хляба с чушките. Не ми хареса комбинацията. Но пък лука оправяше нещата. И пак се потопих в мислите си. Всъщност след незнанието на съседката, че лука може и така да се яде, не ми бяха останали много. Само една. Която ми е страра позната: "Как попаднах в тази чужда страна, къде нямат и понятие какъв е вкуса на зеления лук напролет???!!!" И си отговорих с повече яснота от всякога: Търсех спокойствие.
Само, че тогава нямах и предтсава, че всяко нещо си има цената. И че от едни лайна се насаждаш на други!!! Само дето се казват "mierda". Така е. И ми се приплака... Не беше от лука. Или пък...точно заради лука беше!......