събота, 3 март 2012 г.

Било заговезни


26 февруари, 2012

Не мога да усетя българските празници тук в Испания. Много ми е трудно, първо, да ги следя и, второ, да ги отпразнувам.
Вчерашното представление мина добре и затова доволни, си позволихме да се поотпуснем вечерта. Нито бяхме обядвали като хората нито вечеряли, но бяхме доволни и щастливи. Пийнахме му по ракийка, две,за награда и се разприказвахме сладко-сладко.
Чудно нещо е ракията! Всъщност, всеки алкохол има различно влияние и напиване. Дори има значение от къде е - дали е испанска, сръбска, българска. От ракия до ракия също има голяма разлика.
Спомням си, преди време се случи нещо много интересно, свързано с ракията.
В Испания е трудно да се намери свестна ракия. Изобщо е трудно да се намери свестен алкохол, който да не е вино. Даже от уиски сме си патили. И после да говорят европейците, че сме имали продукти "менте". Поне си знаем, че е менте и не се правим на интересни. А те, "голямата фирма", пак ни продават семки за бонбонки. Както и да е! Научихме се, след много проби, все пак сме тук вече 11 години, а идваме от 13. Мноооого проби са това! Хванахме му цаката.
Намерихме една ракия, която е доста безобидна и почти прилича на истинска. Слагам й малко билки (задължително български треви, мащерка най-вече) и щипка мляно кафе. Така добива мекота и цвят. Не прилича на татювата, но поне става по-приятна за пиене. И така й свикнахме, че не ни пречеше. На обяд за аперитив или вечер за приспиване, става. Какво се случи, обаче, не помня, май някой ни донесе от България, но от някъде се появи внезапно българска купешка ракия. Бяхме й забравили вкуса (Като се прибираме пием само домашна). И изобщо не се усетихме как се отвори приказка за България и за проблемите там и така се ядосахме и депресирахме внезапно, още на първите две чашки. Ааааааа! Какво става? Защо така се изнервирахме изведнъж и отворихме теми, забравени от години?! Хванахме се за главите. Защо? Откъде? Имаше само един отговор, от ракията е!
-Българска ракия,  български проблеми!
Само това можах да кажа!
От испанската ракия например ми се приспива бързо-бързо. И няма дискусии, няма проблеми. От виното се сгрявам ими става приятно омаяно, но ако мина границата ми става кофти на стомаха и на нервите. За чая е най-добре рома. Малко ром в чая го прави три пъти по-загряващ и лековит!
Бирата ми е добре, но до една чаша, после ми става криво и тежко. Но не и от чешката бира. Бяхме преди години в Прага и бирата там няма нищо общо с бирата по света. Страхотна е! И можеш да я пиеш, без да я пикаеш. Е, по едно време се налага, но не е същото като с другите бири. И не боли глава! Казват, че добрата бира става от хубава вода. Може би е така, сигурно е така. Затова може би бирата в Испания не ми харесва. Испания определено не е страната на водата. На морето и слънцето - да, но на водата - не. Но затова пък виното е хубаво. Все пак иска слънце и пясък. А слънце и пясък Испания има и за износ.
А днес било заговезни! Добре, че ми се обади майка, та да разбера. Исках да сваря едно яйце и да го завъртим, ама нещо бях каталясала. Затова пък  хляба, който бях направила сутринта, стана страхотен. Е, поне с нещо да отбележим празника. Вино и хляб, класика!
Всичките ми мисли са в това много отговорно представяне утре!!! Стискам си палци!